OhmygojesShop

OhmygojesShop
Let's Go Shopping at OhmygojesShop!

Thursday 5 July 2012

Betul Betul Info - Aiskrim Sebabkan Sakit Kepala

Jangan gelojoh

Pernahkah anda merasa sakit kepala atau pening ketika menikmati aiskrim? Keadaan ini biasanya berlaku pad mereka yg gelojoh ketika menikmati aiskrim. Bagi mengatasai masalah ini, anda dinasihatkn agar mengawal diri anda agar menikmati ais krim secara parlahan-lahan. Apabila anda menikmai sesuatu yang sejuk dengan cepat, salur darah dalam mulut, leher dan kepala akan cuba menetapkan suhu badan pada normal dengan mengembang atau mengecut supaya hanya sedikit saja darah yang akan masuk ke dalam badan.


Dengan cara ini haba tidak akan hilang daripada badan. Perkara yg sama juga berlaku semasa anda berada dalam cuaca sejuk. Suhu sejuk akan menyebabkan salur darah di bawah kulit mengecut dan anda akan menjadi pucat.

Di samping suhu dan tekanan darah, otot pada kepala dan leher juga adalah sensitif kepada perubahan nutrien yang diambil. Ini bermakna badan anda perlu disesuikan dengan perubahan gula dalam darah dan paras insulin yang meningkat secara mendadak semasa anda makan aiskrim dengan gelojoh. Oleh itu makan dan nikmatilah aiskrim dengan berhati-hati.

Sumber: estidotmy
Suka dengan artikel ini? Klik butang LIKE untuk share dengan rakan² anda d^_^b

1 Tindak Balas:

EMBUN KARINA ABDULLAH said...

Nice Entry.. Feel Free To Visit N Follow My Blog. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...