OhmygojesShop

OhmygojesShop
Let's Go Shopping at OhmygojesShop!

Thursday 19 July 2012

Tazkirah - Niat Puasa Sebulan Ramadhan & Harian, Doa Berbuka Puasa, Doa Selepas Berbuka Puasa

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan

Assalamualaikum. Seperti yang diumumkan sebentar tadi, tarikh mula puasa untuk tahun ini adalah pada hari Sabtu, 21 Julai 2012 bersamaan 1 Ramadan 1433 Hijrah. Jadi penulis nak kongsi beberapa perkara sempena bulan ibadah ni. Moga-moga ramadhan kali ni lebih baik dari sebelumnya..


NIAT PUASA SEBULAN RAMADHAN


Maksud: Sahaja aku berpuasa keseluruhan bulan Ramadhan kerana Allah Ta'ala.


NIAT PUASA RAMADHAN (HARIAN)


Maksud: Sahaja aku berpuasa esok hari menunaikan Fardhu Ramadhan tahun ini kerana Allah Ta’ala.


DOA BERBUKA PUASA


Maksud: Ya Allah bagi Engkau aku berpuasa dan dengan Engkau aku beriman dan dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang.


DOA SELEPAS BERBUKA PUASA


Maksud: Ya Allah kerana Engkau aku berbuka puasa dan kepada Engkau aku beriman dan atas rezeki dari Engkau aku berbuka puasa telah hilang dahaga sudah menjadi basah segala urat. Ya Allah aku minta diampuni dosaku dengan rahmat Engkau yang meliputi segala sesuatu.


DOA MENYAMBUT KEDATANGAN RAMADHAN

“Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan Penyayang. Segala puji-pujian bagi Allah yang telah memuliakan akan kami dengan naungan bulan Ramadhan, yang turun padanya malaikat-malaikat dan roh-roh yang mulia selawat dan salam atas junjungan kami Nabi Muhammad SAW dan atas keluarga dan sahabat yang mulia, kami mohon kepadaMu ya Allah, pemeliharaan keamanan memasuki bulan Ramadhan dan tetapkanlah kami berpuasa Ramadhan, rahmatilah kami dan berkatilah dalam berpuasa Ramadhan, dan perbaikilah segala keadaan kami dan akhlak kami dan sekalian amal kami dalam bulan Ramadhan, ya Allah lanjutkan usia kami ini dengan berkat Ramadhan dan jadikanlah puasa kami ini mengikut segala puasa yang dipuasakan oleh nabi kami Nabi Muhammad SAW dengan rahmatMu ya Tuhan yang Maha Pengasih dan Penyayang. Kesejahteraan dan keselamatan atas Nabi Muhammad SAW dan segala puji-pujian bagi Allah Tuhan sekalian alam”.

Sumber: syaisya.com
Suka dengan artikel ini? Klik butang LIKE untuk share dengan rakan² anda d^_^b

0 Tindak Balas:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...